۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۵۸۳۶۰۲
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی صمت مطرح کردند؛

برنامه رحمانی تناسبی با بودجه ندارد| مشکلات وزارت صمت برعهده رحمانی نیست

وکلای ملت در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه صمت نظرات خود را مطرح کردند.
رضا رحمانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امشب پنجم آبان ماه سال ۹۷ نظرات مخالف و موافق خود را درباره رضا رحمانی وزیر پیشنهادی برای وزارت صمت اعلام کردند.

مشروح نظرات نمایندگان مخالف و موافق با رحمانی به شرح ذیل است:

برنامه پیشنهادی وزیر صنعت و معدن تناسبی با بودجه سالیانه ندارد

محمود صادقی نماینده مزردم تهران در مخالفت رای اعتماد به رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند توانمندترین و داناترین شما، سزاوارترین شما به امر حکمرانی است. ترمیم کابینه در شرایط فعلی با چه هدفی انجام می‌شود؟ به نظر می‌رسد هدف از تغییرات فعلی در کابینه افزایش کارآمدی دولت، ایجاد شفافیت بیشتر و مبارزه با فساد، جلب اعتماد از دست رفته عمومی، بازسازی سرمایه اجتماعی که رییس جمهور با ۲۴ میلیون رای در سال گذشته سکان امور اجرایی کشور را به دست گرفت، اما متاسفانه حدود یک سال و نیم از رای مردم در ۲۹ اردیبهشت می‌گذرد و این سرمایه اجتماعی رو به افول است.

وی در ادامه بیان کرد: کسانی که بتوانند در شرایط فوق‌العاده تحریمی شجاعانه و مدبرانه با تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی مقابله کنند، باید انتخاب شوند. آقای روحانی فرمودند که نباید سخنان انتخاباتی بگوییم و سخنان انتخاباتی را برای زمان انتخابات بگذاریم اما رویه ایشان به گونه‌ای است که زمان انتخابات ده‌ها وعده بدهیم ولی بعد از انتخابات به همه آن‌ها پشت پا بزنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: نباید سخنان را برای زمان انتخابات گذاشت. زمان انتخابات باید حرف‌هایی که می‌زنیم در طول چهار سال آویزه گوش‌مان باشد. نقدهای تند را صرفا برای تبلیغات نباید مصرف کنیم. درخصوص برنامه آقای رضا رحمانی بنده نکاتی را اشاره خواهم کرد و برنامه پیشنهادی ایشان را نقد می‌کنم.

وی افزود: برنامه‌ریزی باید فرضیات را به صورت درست و بر اساس داده‌های درست وضع موجود و تحلیل و پیش‌بینی مناسب از شاخص‌های کلان اقتصادی در بر گیرد تا تصمیمات خروجی کیفیت کافی را داشته باشد. ظاهرا برنامه پیشنهادی آقای رحمانی از برنامه‌ریزی استراتژی وزارت صنعت اقتباس شده است. این برنامه قبل از سال ۹۷ نوشته شده و بر اساس وضع موجود در آن زمان تدوین شده است. حتی داده‌های آن بر اساس داده‌های سال ۹۶ است.

صادقی تصریح کرد: داده‌های قبلی با توجه به شرایط جدید به روز نشده‌اند. به عنوان مثال درخصوص رشد تولید ناخالص داخل، داده‌های فعلی رشد ناخالص داخلی را ۱- پیش‌بینی می‌کنند در حالی که ایشان افزایش ۳ درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند. پیداست که داده‌های ایشان بر اساس داده‌های قبلی بوده و ایشان آن را به‌روزرسانی نکرده‌اند. در برنامه ایشان هدف‌گذاری و نگاه خاصی بر روی بخش مهمی از صنایع بخصوص در صنایع کلیدی دیده نمی‌شود. در خصوص صنعت خودرو، آینده واردات، آینده قیمت گذاری و آینده خودروهای برقی برنامه خاصی دیده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به مقوله خودکفایی و بومی‌سازی سیاست صنعتی کشور با توجه ویژه به دوران تحریم و پساتحریم توجه ویژه‌ای صورت نگرفته است. معلوم نیست که دسترسی به نرخ بهره‌وری ادعا شده در این برنامه با توجه به افت وحشتناک تولید چگونه قابل اجرا خواهد بود. در این برنامه طرحی برای بحران و شرایط فوق‌العاده کنونی و طرح‌های تداوم کسب و کارها در شرایط تحریم ارائه نشده است.

صادقی در ادامه تصریح کرد: در برنامه ارائه شده هیچ ارتباط معناداری با بودجه‌های سالانه دولت و مقدار عملیاتی شدن برنامه ارائه شده با توجه به بودجه‌های سال‌های پیش رو ارتباط معناداری دیده نمی‌شود. هدف‌گذاری بسیار فراتر از بودجه‌های سنواتی است. معلوم نیست که با چه منابعی قرار است به این برنامه‌ها جامه عمل بپوشانیم. گفتن هدف‌های بلند و کلان بسیار آسان است اما اگر مبتنی بر وضع موجود نباشد چیزی خواهد شد که ما در این چهار دهه با آن مواجه بوده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: برنامه پیشنهادی بسیار گسترده است و گویا می‌خواهد تمام مشکلات آدم را حل کند. با توجه به محدودیت منابع، باید اولویت‌بندی انجام شود. معلوم نیست که مبتنی بر منابع موجود، کدام بخش در برنامه ایشان اولویت دارد. با توجه به عدم جذب نیروی انسانی در طی یک دهه گذشته در اکثر شرکت‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از کشور، هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی آن‌ها پیش‌بینی نشده است. سهم بنگاه‌های متوسط و کوچک در ایجاد ارزش افزوده چقدر در نظر گرفته شده است؟

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: در صنایع تبدیلی، کشاورزی و صنایع الکترونیک برنامه‌های کمی دیده نمی‌شود. به طور کلی این برنامه نشان نمی‌دهد که با توجه به تغییر شرایط محیطی از قبیل وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و وضعیت شرکت‌های داخلی اولویت وزارت صنعت، برای پاسخگویی به این بحران چیست و کدام بخش‌ها به عنوان محور توسعه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

صادقی در ادامه بیان کرد: برنامه ایشان بیشتر کلی‌گویی است. با توجه به تحریم‌های ظالمانه و خروج سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید تکیه بر بخش خصوصی داخلی و توان داخلی باشد. برنامه ویژه‌ای برای حمایت از تولید در بخش خصوصی به طور خاص ارائه نشده است. در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تکیه زیادی بر ایجاد رقابت سالم در کسب و کارها شده است و به عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی تکیه بر اقتصاد رقابتی است اما به نظر می‌رسد در برنامه ایشان به افزایش رقابت سالم و مقابله با انحصاراتی که کمر بخش خصوصی را شکسته است توجهی نشده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت انسجام و یکپارچگی و توازن و هم‌افزایی بخش‌های مختلف در برنامه‌ریزی بیان کرد: آقای رحمانی بنا دارد متصدی سه وزارتخانه یعنی صنعت، معدن و تجارت بشود. آیا بین این سه بخش توانسته است یک انسجام و توازن ایجاد کند؟ همان طور که در نامه اقتصاددان‌های بزرگ کشور به رییس جمهور آمد و رهبر انقلاب نیز چند بار تاکید کردند که به این نامه توجه کنید، نکته اصلی آن نابرابری بین دو بخش تولید و تجارت از بین برود. بنا بر آمارهای موجود طی شش دهه گذشته نرخ تشکیل سرمایه ناخالص در بخش تولید و کشاورزی در مقایسه با بخش خدمات، همواره رو به افول بوده است. بویژه در یک دهه اخیر یک نابرابری آشکاری بین این چند حوزه دیده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نامه اقتصاددانان به رییس جمهور بیان کرد: در آن نامه آمده بود که متاسفانه سلطه سرمایه‌های تجاری در تصمیم‌گیریهای کلان کشور و نظام کلان تدبیر و حکمرانی باعث شده است که عدم توازن در کشور بین بخش‌های تولیدی در حوزه کشاورزی و حوزه صنعت با بخش‌های واسطه‌گری و خدمات دیده شود. هیچ برنامه‌ای برای ایجاد توازن به نفع بخش تولید دیده نمی‌شود. رویکرد و اهدافی که در زمینه‌های مختلف باید تغییری در وضع موجود ایجاد کند. آقای روحانی برای چه می‌خواهد وزرا را عوض کند؟ شما نیز همان برنامه وزیر قبلی را به ما ارائه کردید. چه تغییری در برنامه شما وجود دارد؟ شما همان برنامه آقای شریعتمداری را با تغییر به ما ارائه کردید. این گونه تحولی در مدیریت کشور ایجاد نمی شود.

رحمانی وارث مشکلات وزارت صنعت نیست

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در جلسه شنبه شب مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت در موافقت با وی گفت: کشور در شرایط حساسی است. الان زمان دعوای دولت، مجلس و قوه قضاییه نیست. ما باید به جای دعوای جناحی مشکلات نظام را حل کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت از وزارتخانه‌های حساس است، اضافه کرد: مشکل این وزارتخانه بیمه، مالیات، بانک، گمرک، نوسانات ارزی، تصدی‌گری دولت و شرکت‌های خصولتی هستند. انصافا آقای شریعتمداری در این وزارتخانه زحمت کشید و بهترین همکاری را با کمیسیون داشت. حالا دولت تصمیم گرفته تیم اقتصادی را جابه‌جا کند.

اکبریان، رحمانی را فردی دلسوز، ساده‌زیست، ولایتمدار و وفادار به نظام، با انگیزه و ارزشی توصیف کرد و گفت: ایشان به عنوان مدیر تراکتورسازی و آلومینیوم المهدی تلاش زیادی کرده، سه دوره نماینده مجلس بوده و ۱۵ سال پیش با لیسانس وارد مجلس شده است. دو سال است که ایشان معاون وزیر است حالا او وارث تمام مشکلات وزارت صنعت است؟ وارث این مشکلات تیم اقتصادی دولت و ما در مجلس هستیم.

نماینده مردم کرج در مجلس ادامه داد: آقای رحمانی در تدوین برنامه وزارت صنعت نقش اساسی داشته و برنامه مدون برای تولید دارد و نیازی نیست که از صفر شروع کند. او پاکدست است و برای مبارزه با فساد برنامه دارد. طبیعتا کسی که خودش آلوده باشد نمی‌تواند با فساد مقابله کند.

وی در پایان توجه به مدیران بومی و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخل را از دیگر رویکردهای وزیر پیشنهادی صنعت عنوان کرد.

صادقی در ادامه بیان کرد: آقای شریعتمداری تقصیر فساد در حوزه خود را به گردن وزیر قبلی انداخت و واردات رانتی در ثبت سفارش خودرو را به عهده وزرای قبل سپرد. شما در این زمینه چه می‌گویید؟ شما در طول چهار سال وزیر قبلی یعنی آقای نعمت‌زاده، معاون ایشان بودید و در طول یک سال گذشته نیز معاون طرح و برنامه و قائم مقام آقای شریعتمداری بودید. شما می‌خواهید از پاسخگویی فرار کنید؟

وی گفت: شما در وضعیت موجود چه نقشی دارید و چگونه توانسته‌اید سه مقطع تحصیلی را در طول این دوره پرکار مدیریتی خود طی کنید و چگونه توانسته‌اید کارشناسی حقوق بگیرید و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دوره دکترای مدیریت را اخذ کنید؟ آیا امکان پذیر است که یک دانشجو بر سر کلاس حاضر شود و  این همه مسئولیت داشته باشد و سه مقطع تحصیلی را نیز پشت سر بگذارد؟ خوشبختانه شما متولد ۱۳۴۵ هستید ولی مدارک شما با این همه مسئولیت و ارتقای تحصیلی تناسب ندارد. امیدواریم که در این زمینه پاسخ شفافی دهید. آقای روحانی گفتند عده‌ای از ارز یارانه سوء استفاده کردند. به آقای رحمانی گفتم اگر در بعضی از سمت‌ها ابوذر و سلمان هم به کار گرفته‌اید یک سال بعد آن را عوض کنید. آقای روحانی خودتان به این توصیه عمل کردید؟ چرا وزرا را از یک پست به پست دیگر جابه‌جا می‌کنید؟

صادقی با اشاره به فاجعه‌ای که در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال رخ دادن است گفت: این فاجعه احداث کارخانه ذوب و پالایش سونگون ورزقان است. کارشناسان هشدار می‌دهند که احداث این کارخانه ذوب و پالایش آن هم به بهانه اطاعت از فرمایش رهبری برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال یک فاجعه‌ای به مراتب خطرناک‌تر از فاجعه دریاچه ارومیه است. در آن زمان کارشناسان هشدار دادند که این طرح‌ها دریاچه ارومیه را خشک می‌کند اما هیچ کس به آن توجه نکرد. امروز نیز می‌خواهند ۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه کنند تا حداکثر برای ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی کنند.

رحمانی ذوجنبتین است

علی‌اصغر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی نوبت شب مجلس شورای اسلامی در موافقت با رای اعتماد مجلس به رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به رزومه و تحصیلات خود، خود را ذی‌صلاح دانست که در مورد این وزیر اظهار نظر کند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: همه ما می‌دانیم که پذیرش مسئولیت با توجه به شرایط فعلی کاری بسیار سخت است. اگر بعد از رای اعتماد ما به این وزرای پیشنهادی، این عزیزان رای بیاورند، به هتل ۵ ستاره نمی‌روند. دارند به بدترین شرایط می‌روند. مشکلات و مصائب و بدبختی‌ها روی سر این‌ها می‌ریزد.

وی با اشاره به صلاحیت تحصیلی، مدیریتی و تجربی گفت: آقای رحمانی هر سه این صلاحیت را به طور کامل داراست. ما وقت آموزش برای فرد جدیدی که نیاز به شناخت از دستگاه‌های مربوطه دارد نداریم. هزینه‌ای که برای بسیاری از مسئولان پرداخته‌ایم و جواب معکوس گرفته‌ایم. این قضیه آموزش در مورد آقای رحمانی مصداق ندارد.

نماینده ساری سامانه‌های قیمت‌گذاری در بخش صنعت، بحث خودرو، مساله تجارت خارجی، مساله جلودار بودن بخش معدن و رویکردی که وزیر باید به توسعه داشته باشد را جزو مسائلی دانست که رحمانی شناخت نسبی نسبت به آن‌ها دارد.

وی خطاب به صادقی ادامه داد: شما اشاره کردید که برنامه‌های آقای رحمانی همان برنامه‌های قبلی است. من می‌خواهم بگویم که اتفاقا باید همین طور باشد. یک وزیر با قوانین و اسناد بالادستی و برنامه‌های تنظیم شده از قبل روبه‌روست. پس باید این مسائل را با وضع موجود تطبیق دهد. این کاری است که بسیاری از وزرا قبلی نتوانستند انجام دهند.

یوسف نژاد با اشاره به این جمله که "آقای رحمانی ذوجنبتین است" اظهار کرد: آقای رحمانی مجلس را از زاویه دولت و دولت را از زاویه مجلس دیده است. سال‌ها در مجلس بوده و ریاست کمیسیون صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشته است. در خود وزارتخانه هم در حد قائم مقام وزیر کار کرده است. آقای رحمانی صالح، صادق، صبور و نسبت به مسائل مخصوصا روابط بین دستگاهی که مشکلات عدیده همه وزارتخانه‌های ماست اشراف دارد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی ادامه داد: هر کسی که از ظرفیت مجلس در جهت منافع سازمانی استفاده کرده است، موفق بوده است. این ویژگی را در آقای رحمانی می‌بینیم. من فکر می‌کنم ان‌شاءالله مجلس باید به ایشان کمک کند. یک وزیر بدون استفاده از ظرفیت و پتانسیل مجلس موفق نیست.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه آقای رحمانی از آن منزلت و جایگاه که برای یک وزیر لازم و ضروری است برخوردار است، گفت: بقیه مسائل مربوط به خود و معاونان ایشان، روابط و معاونان‌شان برمی‌گردد. همه دستگاه‌ها باید به او کمک کنند.

وی با اشاره به فرمایشات رییس جمهور در مجلس گفت: آقای رییس جمهور باید به بخش معدن، صنعت، خودرو و تجارت خارجی کمک کند. وزرای محترم! مجلس خانه شماست. اگر مساله و موردی به وجود آمده که با نظر مجلس حل می‌شود، شما باید  به افراد و دستگاه بگویید که من به مجلس می‌روم و آن مشکل را حل می‌کنم.

رحمانی چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار دارد؟

احمد بیگدلی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی نوبت شب پارلمان اظهار داشت: مخالفتم با آقای رحمانی مخالفت شخصی نیست حتی مراتب خوشحالی خود را اعلام می‌کنم که یکی از نمایندگان ادوار به عنوان وزیر معرفی شده است. اما به دلیل صیانت از همکارم و حمایت از نماینده سابق با او مخالف هستم.

وی با اشاره به اجرای قانون مربوط به اختیارات و وظایف بخش کشاورزی گفت: این قانون کلیه اختیارات و وظایف بازرگانی و سیاست‌گذاری حوزه واردات را از وزارت صمت به کشاورزی واگذار کرده است. به همین دلیل طی ۴ سال گذشته وزارت جهاد توانست موفقیت‌های چشمگیری در عرصه مدیریت واردات و تنظیم بازار برخی اقلام همچون برنج، دانه‌های روغنی و خودکفایی در گندم، کاهش واردات برنج و مدیریت عرضه میوه شب عید داشته باشد.

وی افزود: در این بین تلاش‌هایی برای کم رنگ شدن قانون تمرکز انجام می‌شود از جمله نمونه آن بیانیه اتاق بازرگانی تهران است سوال این است در شرایطی که ابزاری برای تنظیم بازار وجود ندارد و شرکت‌های بازرگانی دولتی از وزارت صمت منتزع و شرکت‌ها خصوصی شده‌اند وزیر می‌خواهد چه کار کند؟.

این نماینده مجلس ادامه داد: چطور می‌خواهید بازار را تنظیم کنید و کالای مورد نیاز مردم را تامین نمایید؟ بنده می‌خواهم در این باره به صورت شفاف موضع‌گیری کنیم.

وی افزود: شما در مسئولیت قبلی‌تان به عنوان معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، مسئول برنامه‌ریزی کلان و راهبردی بودید که بر خلاف قانون تمرکز، عمل کردید که این باعث اختلال در سیستم مدیریت تنظیم بازار شد. صراحتا اعلام کنید که آیا پایبند به قانون تمرکز خواهید بود یا اینکه می‌خواهید بازار موازی تنظیم بازار ایجاد کنید.

بیگدلی همچنین با بیان اینکه نظام قیمت‌گذاری در کشور مشکلاتی را به وجود آورده و باعث گرانفروشی شده است، گفت: دولت باید بر بازار نظارت کافی داشته باشد و از بازار سرمایه و بورس کالا استفاده کند. قیمت‌گذاری دستوری باعث کاهش انگیزه می‌شود. لذا باید از ظرفیت بورس کالای ایرانی استفاده کرد و کالاها نیز با نرخ واقعی قیمت‌گذاری شود همچنین از تولید حمایت شود که در مورد هیچ کدام شما برنامه‌ای ارائه نکردید./۸۵۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات